Loading...
Bättre resultat

5 tips för att öka företagets kreditvärdighet

Carina Hedrum är byråchef PBAB, godkänd revisor och Auktoriserad Redo­visningskonsult FAR. Här tipsar hon om hur ditt företag kan förbättra kreditvärdigheten.

Carina Hedrum. Foto: Christian Gustavsson

Hur ska jag göra för att förbättra mitt företags kreditvärdighet?
– Är man högt belånad och missköter sina betalningar så påverkar det vad kreditvärderingsföretagen sätter för värdering. Nu när allt är digitalt är det viktigare än någonsin att före­tagaren har koll. Det gäller betalning­ar till Skatteverket, leverantörer och kundfakturor. Ett tips är att göra en kreditanalys på kunden redan innan du tar in den, så att du vet vilka du gör affärer med.

Vilka är fördelarna med att företa­get har hög kreditvärdighet?
– Att företaget kan låna pengar. Att ni sänder ut signaler till kunder och leverantörer att ni är en stabil partner. En annan aspekt är de anställda. De ska veta att de jobbar på ett företag som kan betala ut deras löner.

Måste ett företag ha hög kredit­värdighet?
– Nej. Men det blir svårare om före­taget inte har det. Många nystartade företag brottas med detta, att de har svårt att låna pengar från banken, det är ett moment 22. Men så är det för de flesta. Man måste jobba upp sin kredit­värdighet och tänka långsiktigt.

Vad händer om en revisor skriver en anmärkning om företaget?
– Revisorer har krav på att skriva an­märkning om ett företag inte kan betala sina skatter och avgifter i rätt tid. Det är en sådan sak som kreditvärderings­företagen tittar på och som kan leda till att företaget tappar rankning.

Hur får jag mitt företag att behålla hög kreditvärdighet under lång tid?
– Du måste tänka strategiskt. Du kan inte låta företaget tömma kapitalet, utan du behöver återinvestera vinster­na i verksamheten så att företaget har en balans. Du behöver ha soliditet, bra nyckeltal och hålla en jämn kurva.

5 tips:

  • Ordning och reda i företaget.
  • Sköt dina betalningar.
  • Återinvestera i verksamheten.
  • Gör en kreditanalys innan du tar in kunden.
  • Tänk långsiktigt.

Sofia Hadjipetri Glantz
Foto toppbild:
Getty Images

Läs mer: Öka företagets kreditvärdighet – gör bättre affärer