Charlotte Hågård är LinkedIn-proffs och karriärexpert och hjälper företag och privatpersoner att jobba med sina varumärken. Här ger hon sina bästa tips för att få snurr på din företagssida.

7 tips – så skapar du en lyckad företagssida på LinkedIn
- Företagssidan är kopplad till dig som privatperson – så först och främst behöver du ha egen LinkedIn-profil på plats. Att starta en LinkedIn-sida är lätt och kostnadsfritt. Tänk igenom hur du ska presentera företaget och vilka sökord du vill använda.
- Du behöver en strategi. Vilken är din idealmålgrupp och vad du vill skriva om? Blanda inlägg!
- Gör en plan för dina inlägg. Hur ofta ska du skriva och vilka typ av inlägg. Vilka dagar ska du posta. Du måste bestämma dig för: Ska du ha bilder till dina inlägg? Eller ska du ha korta videoinlägg?
- Svara på allt. När du väl börjar komma igång och du får kommentarer: Svara på allt!
- Dubbeldela. När du delar med dig av något – gör det både på din företagssida och på din privata profil. I slutet av varje privat inlägg du gör skriver du: ”Följ gärna vår företagssida”. Folk kommer att göra det.
- Använd nya funktioner. I dag kan man även lägga upp events koppla till företagssidan. Det kan vara webbinarier, workshops eller annat som företaget anordnar.
- Var aktiv. Viktigast av allt. Du måste ha en närvaro på LinkedIn! Det räcker inte bara med att skapa själva företagssidan.
Sofia Hadjipetri Glantz
Foto huvudbild: Getty Images