Loading...
Nyheter

7 tips – så skapar du en lyckad företagssida på LinkedIn

Charlotte Hågård är LinkedIn-proffs och karriärexpert och hjälper företag och privatpersoner att jobba med sina varumärken. Här ger hon sina bästa tips för att få snurr på din företagssida.

Charlotte Hågård. Foto: Ronny Barthel

7 tips – så skapar du en lyckad företagssida på LinkedIn

  1. Företagssidan är kopplad till dig som privatperson – så först och främst behöver du ha egen LinkedIn-profil på plats. Att starta en LinkedIn-sida är lätt och kostnadsfritt. Tänk igenom hur du ska presentera företaget och vilka sökord du vill använda.
  2. Du behöver en strategi. Vilken är din idealmålgrupp och vad du vill skriva om? Blanda inlägg!
  3. Gör en plan för dina inlägg. Hur ofta ska du skriva och vilka typ av inlägg. Vilka dagar ska du posta. Du måste bestämma dig för: Ska du ha bilder till dina inlägg? Eller ska du ha korta videoinlägg?
  4. Svara på allt. När du väl börjar komma igång och du får kommentarer: Svara på allt!
  5. Dubbeldela. När du delar med dig av något – gör det både på din företagssida och på din privata profil. I slutet av varje privat inlägg du gör skriver du: ”Följ gärna vår företagssida”. Folk kommer att göra det.
  6. Använd nya funktioner. I dag kan man även lägga upp events koppla till företagssidan. Det kan vara webbinarier, workshops eller annat som företaget anordnar.
  7. Var aktiv. Viktigast av allt. Du måste ha en närvaro på LinkedIn! Det räcker inte bara med att skapa själva företagssidan.

Sofia Hadjipetri Glantz
Foto huvudbild: Getty Images

Läs mer: Så får du företaget att sticka ut på LinkedIn