Loading...
Nyheter

Felaktiga deklarationsuppgifter rättade

Cirka 44 000 kortkunder har fått fel uppgifter om ränteutgifter förifyllda i sin deklaration. Uppgifterna ska vara rättade i e-tjänsten när deklarationen öppnar 16 mars.

I ett pressmeddelande på sin webb uppger Skatteverket att cirka 44 000 kortkunder hos tidigare Eurocard, numera SEB Kort Bank AB, har fått fel uppgifter om ränteutgifter i sin tryckta och utskickade deklaration. Myndigheten meddelar också att uppgifterna ska vara rättade i e-tjänsten när deklarationen öppnar.

Den som berörs av felet har fått, eller kommer att få, ett brev från Skatteverket med information om felet och hur det påverkar deklarationen.

Så här skriver Skatteverket på webben:
”Om du deklarerar i e-tjänsten på skatteverket.se eller i Skatteverkets app kommer uppgifterna att vara rättade och du kan deklarera som vanligt.

Om du deklarerar på pappersblanketten behöver du inte ändra denna ränteutgift med anledning av det här felet. Vi kommer att rätta uppgiften om dessa räntor när du har deklarerat, så att din skatt blir rätt.

När uppgifter i deklarationen har ändrats, som i detta fall, kan du inte deklarera genom att ringa eller sms:a. Däremot kan du använda koderna i pappersdeklarationen för att deklarera i e-tjänsten eller appen.”

Skatteverket uppger att anledningen till felet är att myndigheten fyllt i samma ränteutgift flera gånger, även fast den bara skulle varit med en gång.

Charlotta Marténg
Foto:
Getty Images

Läs även: Nu öppnar deklarationen