Loading...
Nyheter

Ny rutin för ombud via pappersansökan

Skatteverket inför en ny rutin som berör dig som ansöker om ombud via pappersblankett. Det som en säkerhetsåtgärd för att förebygga bedrägerier.

Den som anmäler ett ombud får ett automatiskt brev från Skatteverket med upplysning om att ombudet har registrerats. För den som har digital brevlåda för myndighetspost kommer informationen på en gång, annars kommer den via papperspost.

Skatteverkets nya rutin för den som ansöker om ombud via pappersblankett går ut på att behörigheten börjar gälla först två veckor efter registrering. Det som ett sätt för att undvika bluffansökningar. Via e-tjänsten Ombud och behörigheter får du däremot ditt ombud omedelbart.

Anders Bäck. Foto: Sara Burman

– Du som vill ha en extra säkerhet bör skaffa digital brevlåda för myndighetspost. Jag vill också rekommendera att ansluta till tjänsterna Spärra obehörig adressändring och adresslåset för att minimera risk för bedrägerier, säger Anders Bäck, enhetschef på Skatteverket.

Några typer av ombud, som rot- och rutombud samt omställningsstödsombud, omfattas inte av förändringen, skriver Skatteverket på webben.

Sofia Hadjipetri Glantz
Foto:
Getty Images

-> Läs mer om den nya rutinen på Skatteverkets webb